Vil du gerne fokusere mere på de gode ting, der sker i dit liv? På mere glæde? Vil du gerne øge dit velbefindende? Hvordan kan du træne dit sind til at holde fri fra negative tanker, frygt og bekymring, så du kan fokusere på oplevelser, følelser og mennesker omkring dig, som fremkalder glæde i dit liv.

Kan du genkende de følgende udsagn?

·      At du kan blive bange for at få det for godt?

·      At du bekræfter dig selv i, at når du har det skidt og har problemer, så er det bare sådan dit liv er? At du identificerer dig selv og dit liv med smerte og problemer?

·      Ved du, at det er en forsvarsmekanisme? Hvad mon den forsvarer dig imod?

Hvis du har haft en alkoholisk far eller mor, har du sandsynligvis udviklet forskellige reaktionsmønstre i forhold til at være vokset op i et hjem med alkoholmisbrug. Du har måske påtaget dig nogle bestemte roller som reaktion på et dysfunktionelt familieliv. (link: læs mere om familieroller i ”Du er ikke alene”. Her beskrives bl.a. rollerne Heltebarnet, Syndebukkebarnet, Det glemte Barn og Klovnebarnet http://kristina-hermann.dk/boeger/du-er-ikke-alene/). De reaktioner, følelser og tanker du måtte have, er IKKE hvem du er som person. De er forsvarsmekanismer, som kan aflæres. Og du kan erstatte dem med sundere reaktionsmønstre og øget selvværd.

I dette blogindlæg vil jeg beskrive baggrunden og årsagerne til disse tanker og følelser. Jeg vil også komme med specifikke værktøjer og øvelser, så du kan øve dig i at se verden på en anden måde.

En barndom fuld af skuffelser

Alle mennesker vil i bund og grund gerne have et godt liv og være glade. (link: https://videnskab.dk/krop-sundhed/her-er-de-vigtigste-ingredienser-til-et-langt-og-lykkeligt-liv) Måske oplever du, at du er mere trist end gennemsnittet, og ikke tør at være glad, når der sker noget godt. Hvis du er et voksent barn af en alkoholiker (link: http://kristina-hermann.dk/paaroerende-til-misbruger/), så er der en årsag til denne oplevelse. Jeg ønsker, at du ved, hvad det handler om, og hvad du selv kan gøre, for at du ikke skal leve hele dit liv uden forventningsglæde. Det er godt at blive bevidst om, at du har haft brug for at beskytte dig selv imod skuffelser og svigt.

Som barn har det måske hjulpet dig ikke at forvente noget godt. Du blev bange for at blive for glad, fordi det var så hårdt, når du ikke fik det, du forventede. Når de voksne lovede alt muligt, som de alligevel ikke holdt. Du har måske oplevet aflysninger, svigt og drama i stedet for god stemning f.eks. på din fødselsdag eller juleaften. Du blev nødt til at opbygge et forsvar imod at blive skuffet. Når dine forældre nu ikke ændrede sig, så kunne du kun beskytte dig selv ved ikke at glæde dig for meget.

Et voksenliv fyldt med glæde

Nu er du ikke længere et barn. Du er ikke så længere afhængig af dine forældre. Du kan selv gøre noget for at få det bedre, og du kan gøre noget for at turde forvente det gode.

Vejen ud af det mønster er bl.a. at erkende, at du ikke er et menneske med en negativ skæbne, som altid vil have et svært liv. Du er vokset op i en familie med alkoholproblemer, og derfor er du ofte blevet skuffet og svigtet og dårligt behandlet. (link: https://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/familieliv/art5631868/Unge-f%C3%A5r-psykiske-m%C3%A9n-af-for%C3%A6ldres-druk) Du fortjener at være glad. Du fortjener at få dine drømme til at gå i opfyldelse. Og du kan træne dig selv i at fokusere på gode oplevelser og se dine egne kvaliteter.

Forventningens glæde

Du kan begynde at være bevidste om dine drømme og ønsker for fremtiden. Giv dig selv lov til bevidst at drømme mere om ting, du gerne vil have sker for dig. Du kan visualisere, at de allerede er sket. Måske drømmer du om at skifte job eller at rejse. Måske du ønsker en dejlig kæreste. Sæt fokus på dine ønsker og mål.

Det er godt for dit sind at drømme gode drømme, og tænke positivt. Du beskytter ikke dig selv, når du ikke vil glæde dig til noget. Tværtimod går du glip af forventningens glæde. Så begynd at glæd dig til gode ting. Begynd at planlægge situationer og samvær med søde mennesker, som gør dig godt, og glæd dig.

Taknemmelighedsøvelse:

I den næste måned kan du hver aften, inden du går i seng, lave en taknemmelighedsøvelse, hvor du skriver om tre ting, som du er taknemmelig for at have oplevet i dag. Tænk på situationen, og forsøg at blive bevidst om hvilken betydning, den har for dig. Fokusér på hvorfor den var vigtig og positiv. På den måde aflærer du din hjerne fra at være låst fast i fejlfinderi og katastrofetanker og i stedet træner du dit sind til at samle på gode oplevelser. En ekstra bonus er, at du om morgenen, når du vågner, kan kigge på listen og måske begynde at glæde dig til endnu flere gode oplevelser den kommende dag.

Links:

https://www.dr.dk/mitliv/pernille-blev-tilskuer-til-sit-eget-kaotiske-liv-ord-paa-papir-hjaelper-hende-videre

https://www.berlingske.dk/det-sunde-liv/chris-macdonald-taknemmelighedens-styrke

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/taknemmelighed-og-gl%C3%A6de-smitter

 

Styrk dit sind til at holde fast i glæden

Fasthold de gode oplevelser. Fortæl om dem. Hæng billeder af gode oplevelser op i dit hjem på steder, hvor du tit ser dem. Mind dig selv om dem, og fasthold den gode stemning så længe som muligt. Dermed vil det være nemmere for dig at få bugt med dine gamle negative forventninger til fremtiden, fordi du minder du dig selv om alle de gode ting, oplevelser og mennesker i dit liv.

Smileøvelse:

Smil i løbet af dagen. Smil til dig selv i spejlet. Smil til mennesker du har lyst til at smile til, også selvom du ikke kender dem. Smil, når du står op om morgenen. Smilet hjælper din hjerne ud af alarmberedskabet.

Links:

https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-smitter-smil

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/forskning-lykke-smitter

 

Vigtigt at vide

Mange familier med alkoholproblemer har i årevis været låst fast i negative, sorgfulde og meningsløse situationer. Der er meget at græde over. Så når jeg foreslår, at du smiler, ønsker jeg ikke, at du skal være utro over for dine følelser. Hvis du en dag føler meget sorg og frustration over alkoholproblemerne, så giv plads til de følelser.

Denne øvelse handler om at komme ud af vanen med at sidde fast i problemer, tungsind og tristhed over specifikt de ting, du alligevel ikke kan gøre noget ved. Nu er du voksen, og du har muligheden og friheden til at bryde ud af de dårlige mønstre, der stammer fra opvæksten i din alkoholiske familie. Et sted at bryde ud, er dit forhold til den dårlige stemning.  Du må gerne være glad. Og du må gerne have positive forventninger om fremtiden.

Øvelse: Skriv 10 positive ord om dig selv

Positive ord:

Smuk, dejlig, vidunderlig, eftertragtelig, uerstattelig, morsom, fantastisk, lækker, spændende, interessant, fantasifuld, ansvarlig, moden, rummelig, pålidelig, disciplineret, lattermild, positiv, engageret, stærk, varm, rimelig, klog, humoristisk, intelligent, blid, favnende, tillidsvækkende, opmærksom, kærlig, venlig, pragtfuld, energisk, charmerende, tro, stabil, god, medrivende, autentisk, gavmild, karismatisk, loyal, tiltrækkende, imødekommende, vis, modig, tålmodig, beslutsom, handlekraftig, sød, sensitiv, unik, tydelig, grundig, konstruktiv, seriøs, flot, kompetent, bevidst, iderig, kreativ, sensuel, målrettet, legende, levende, udtryksfuld, musisk, selskabelig, social, festlig, glad, åben, selvsikker, givende, pligtopfyldende, hjertelig, interesseret, nærværende, sjov, velfungerende, sund, køn, forstående, ordentlig, trofast, empatisk, assertiv, retfærdig, fremadrettet, virksom, parat, ægte, ærlig, talentfuld, lun, kvik, hurtig, særlig, populær, vellidt, naturlig, entusiastisk, skøn, eventyrlig, innovativ, elskelig, underholdende, ydmyg, selvbevidst, sej, strålende, opfindsom, genial, støttende, omsorgsfuld, medfølende, velplejet, behagelig, inspirerende, velbevandret, erfaren, tilgivende, åndrig, succesfuld, vindende, skabende, heldig, standhaftig, tolerant, ihærdig, dygtig, køn, velskabt, professionel, værdig, uimodståelig, anerkendende, rig på gode menneskelige egenskaber, bemærkelsesværdig, betydningsfuld, velopdragen, speciel, værdifuld, frigjort, ligefrem, viljestærk, beundringsværdig, betagende, målrettet…

1.     Begynd at sige disse ord til dig selv, så tit du kan.

2.     Hæng evt. arket op et sted, hvor du ser det i løbet af dagen.

Det er en måde, du selv kan arbejde med at træne dit sind til at være mere åben for glæde og gode ting. Læs arket med de positive ord så ofte du kan.

Øvelse gør mester

Hvad gør DIG glad? Gør en indsats og få fat i DIN livsglæde. Giv den næring og lær at passe godt på den. At have det godt er muligt, det er en færdighed. Og ligesom så mange andre færdigheder, kræver det øvelse. Og øvelse gør mester! 

 

Relevante links:

http://kristina-hermann.dk/boeger/du-er-ikke-alene/

http://kristina-hermann.dk/paaroerende-til-misbruger/

https://videnskab.dk/krop-sundhed/her-er-de-vigtigste-ingredienser-til-et-langt-og-lykkeligt-liv

https://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/familieliv/art5631868/Unge-f%C3%A5r-psykiske-m%C3%A9n-af-for%C3%A6ldres-druk

https://www.dr.dk/mitliv/pernille-blev-tilskuer-til-sit-eget-kaotiske-liv-ord-paa-papir-hjaelper-hende-videre

https://www.berlingske.dk/det-sunde-liv/chris-macdonald-taknemmelighedens-styrke

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/taknemmelighed-og-gl%C3%A6de-smitter

https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-smitter-smil

https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/forskning-lykke-smitter