For voksne børn af alkoholikere er juletiden ofte et virvar af følelser. Du drømmer om glæde og hygge, og oplever måske i stedet druk og konflikter. Med højtider følger forventninger og ofte mange svære følelser. Læs her om typiske reaktioner og afprøv selv de fem råd til at få en bedre jul i år.

Det er atter december, og du ville bare gerne være glad. Føle en ren og glad forventning til juletiden, og være tryg ved, at alle i familien bidrager til at det bliver skønt at være sammen.

Men for de fleste voksne børn vil der både være minder om ødelagte juleaftener eller helt aktuelt problemer med en splittet familie. Måske er der forsat er misbrug hos en eller flere, som skaber begrundet utryghed med hensyn til hvordan julen vil blive.

Derfor kommer alle de svære følelser og negative forventninger i spil.

Du har måske en dyb længsel efter at kunne indgå i kærlige og trygge forhold i din familie. Måske sørger du over, hvordan dine forrige juleaftener blev alt andet end glædesfyldte og samlende. Mange dårlige minder og stemninger dukker op, når du taler om julen med andre. Du mærker stikket i hjertet. Svigtene og ensomheden. Nogle voksne børn hader julen og alt, hvad den står for.

Det kan være, at du har forældre, som stadig drikker, og du er i et dilemma omkring, hvordan du skal fejre julen. Du føler dig presset mellem hensynet til resten af familien og et stærkt ønske om at blive fri for dem alle sammen.

Disse oplevelser kan desværre også blive en del af din fortælling om dig selv. Du identificerer dig med at være uheldig, uelsket, ensom, forladt, og værdiløs. Det kan føre til følelsesmæssige dyk, hvor du overvældes af mørke tanker og følelser. Mørket, tyngden, magtesløsheden, smerten, sorgen og angsten er gamle genkendelige steder i dit sind, som får dig til at trække dig væk fra andre mennesker. Du mærker et ønske om bare at komme væk og være i fred. Falde i søvn uden at blive forstyrret eller bare holde afstand.

Måske begynder du at drikke eller overspise, eller noget tredje, for at dulme og fjerne smerten.

Nu er det tid til at finde bedre måder at regulere din smerte på. Du kan godt udvikle nye måder til hurtigere at komme ud af de sorte huller.

Du er nemlig IKKE dømt til at gentage dine sammenbrud. Sorgen er IKKE en del af din personlighed. De er forståelige reaktioner på svigt.

Men du er voksen nu. Og du kan gøre noget andet.

Tag stilling til hvilken jul DU VIL HAVE.  Hvad betyder noget for dig?? Skriv hvilke vigtige ting, du gerne vil opleve eller lave i juletiden. Vær tro overfor det. Sørg for, at du har tid til dig selv hver dag i juletiden. Gør de ting, som gør dig glad. Husk, at du opnår ingen forandring, hvis du ikke handler på det.

  • Forstå og erkend, at noget i dig forsat vil være tiltrukket af at have det skidt. Det kan næsten sammenlignes med en slags afhængighed af smerten. Forstå, at du kan komme til igen og igen at skabe situationer, som eksponerer dig selv for smerte og dårlige situationer.
  • Beslut dig for at holde en god jul, hvor du skruer op for ansvaret for dig selv. Det betyder mere konkret, at du begynder at tage ansvar for dine følelser, dine tanker og din adfærd. Du er ikke længere offer, men du har det primære  ansvar for, hvordan du prioriterer og hvordan du har det. Du kan blive din egen omsorgsfulde forælder, som fra nu, I DAG, vælger at skabe en god periode for dig selv.
  • Du kan vælge at lave nye vaner og rutiner hver dag i julen. F.eks. at du hver dag mediterer og lytter til positive bekræftelser. Du kan finde gode bekræftelser på nettet, i Louise Hays bøger eller du kan bestille et sæt personlige indtalte affirmationer hos mig. De er mest effektive, hvis du lytter til dem lige før du falder i søvn og mens du sover.
  • Lav en liste over mål, drømme og ønsker for din jul. Drøm både stort og småt. Hav store ambitioner. Sæt sedlen eller listen op et sted, hvor du tit ser på den. Drøm drømmene. Hvordan føles det, når de er blevet virkelige? Se og føl det.
  • Er du sammen med de rigtige mennesker? Hvis du udsætter dig for mennesker, som krænker dig, mobber dig, svigter dig, eller på anden måde gør, at du bliver usikker, energiforladt og føler dig dårlig tilpas i og efter deres selskab, så er det et vigtigt signal som du må lytte til. Du har det ikke godt i det selskab. Hvis en ven eller veninde fortalte om at blive behandlet på den måde, hvordan ville du så reagere? Undersøg hvordan du kan tilpasse relationen, så det bliver på dine præmisser. Ellers overvej at holde en pause eller afslut den slags relationer.

Og så et ekstra tip, som du kan bruge året rundt:

Forkæl dig selv. Gør ting som føles dejligt og omsorgsfuldt. Tag dig jævnligt tid til at gå en lang tur. Du kan også lytte til musik, danse, læse en bog du længe har villet læse, fordybe dig, og give din krop lidt ekstra opmærksomhed.

Share This